۰۲۱۷۴۶۳۴
همه چیز درباره بیمه بیکاری در زمان شیوع ویروس کرونا

همه چیز درباره بیمه بیکاری در زمان شیوع ویروس کرونا

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

همه چیز درباره بیمه بیکاری در زمان شیوع ویروس کرونا

 

این روزها که ویروس کرونا در حال حکمرانی بر دنیاست و روز به روز افراد بیشتری را در دنیا به خود مبتلا می کند، دنیا از روال عادیش خارج شده است! متاسفانه این روزها خیلی از تجارت های دنیا فلج شده اند و خیلی از مردم دنیا از جمله خیلی از مردم کشور خودمان ایران کسب و کارشان را از دست داده اند. در این میان که مردم فکر سلامتی خودشان و خانواده شان هستند و ترس مبتلا شدن به کرونا به کابوس خیلی از مردم دنیا تبدیل شده است، مردم نگران کسب و کارهای از دست رفته شان نیز هستند و خیلی از افراد به قسط ها، وام ها و بدهکاری هایی فکر می کنند که دیگر معلوم نیست چه زمانی از پس پرداخت آن ها بر بیایند! البته هر کشوری به نوع خود سعی دارد تا حد امکان کنترل اوضاع را به دست بگیرد و وضعیت مالی مردم خود را سر و سامان دهد که البته بعضی از کشورها در این زمینه موفق و بعضی دیگر ناموفق بوده اند. در این میان خبری که باعث امیدواری نسبی بخشی از کارمندان و کارگران ایرانی شده است، این است که هر کسی که کسب و کارش را به خاطر شیوع ویروس کرونا از دست داده باشد، می تواند اقدام به دریافت بیمه بیکاری کرونا کند. اما سوال اینجاست که آیا بیمه بیکاری کرونا به همه مشاغل تعلق می گیرد؟ برای دریافت بیمه بیکاری کرونا باید چه اقداماتی انجام داد؟ بیمه بیکاری کرونا چه مدت زمانی را شامل می شود؟ ما در ادامه به این سوالات شما درباره بیمه بیکاری کرونا پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

 

بیمه بیکاری کرونا به چه مشاغلی تعلق می گیرد؟

 

همان طور که گفته شد، مشاغل زیادی در ایران به خاطر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند و تعداد زیادی از مردم ایران کسب و کار خودشان را از دست داده اند. بیمه بیکاری کرونا به کارمندان و کارگران این دسته از صنایع و مشاغل که به خاطر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند، تعلق می گیرد. برای مثال یکی از صنایعی که آسیب بسیار شدیدی به خاطر ویروس کرونا دیده است، صنعت گردشگری است. تا به امروز  آژانس های مسافرتی  زیادی به خاطر ویروس کرونا تعطیل شده اند و کارمندان متعددی از آژانس های مسافرتی به صورت موقتی بیکار شده اند. پس این دسته از افراد می توانند برای دریافت بیمه بیکاری کرونا اقدام کنند.اما سوالی که وجود دارد، این است که به جز کارمندان این صنعت، چه اشخاص دیگری می تونند از بیمه بیکاری کرونا استفاده کنند؟ آیا بیمه بیکاری کرونا به همه بیکار شدگان تعلق می گیرد؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به شما بگوییم که متاسفانه بیمه بیکاری کرونا به همه بیکاران تعلق نمی گیرد و فقط بخشی از آن ها که در گذشته 3% حق بیمه بیکاری را به صورت ماهانه پرداخت کرده اند، می توانند از بیمه بیکاری کرونا بهره ببرند. به هر حال اگر شما هم از بیمه استفاده می کنید و قبلا این 3% حق بیمه بیکاری را پرداخت کرده اید، اکنون می توانید نسبت به دریافت بیمه بیکاری کرونا اقدام کنید.

 

 

چگونه می توان برای دریافت بیمه بیکاری کرونا اقدام کرد؟

 

از آنجایی که تردد در شهر و تجمع افراد در کنار هم در این بحبوحه شیوع کرونا توصیه نمی شود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم گرفته که پروسه درخواست بیمه بیکاری کرونا به صورت آنلاین انجام شود. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که مشمول بیمه بیکاری کرونا می شوند، باید به وب سایت http://bimebikari.mcls.gov.ir/ (سامانه ثبت بیمه بیکاری کرونا) مراجعه کنید و تا قبل از سررسید 1 ماه پس از بیکار شدنتان، درخواست بیمه بیکاری کرونا خود را به این وب سایت ارائه کنید.

 

 

بیمه بیکاری کرونا چند ماهه است؟

 

همان طور که گفته شد هر کس باید ظرف مدت 30 روز یا یک ماه بعد از بیکار شدنش نسبت به اخذ بیمه بیکاری کرونا اقدام کند. این طور گفته می شود که بیمه بیکاری کرونا برای سه ماه یعنی ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت پرداخت می شود و هنوز تصمیم گیری خاصی برای بیکاری افراد پس از این تاریخ صورت نگرفته است.

برای همه شما عزیزان آرزوی سلامتی داریم. به امید روزهای بهتر، کنترل شیوع ویروس کرونا و رونق گرفتن دوباره کسب و کارها!

 

۲۷ فروردین ۱۳۹۹

نظرات کاربران