۰۲۱۷۴۶۳۴
صنعت گردشگری به خاطر ویروس کرونا در معرض آسیب جدی است!

صنعت گردشگری به خاطر ویروس کرونا در معرض آسیب جدی است!

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

صنعت گردشگری به خاطر ویروس کرونا در معرض آسیب جدی است!

 

کشورهایی که از نظر درآمد گردشگری بیشترین آسیب را به خاطر ویروس کرونا دیدند

 

این یک حقیقت است که خیلی از کشورهای جزیره ای فقط از راه گردشگری درآمد کسب می کنند و این بدین معنی است که این کشورها بعد از ویروس کرونا، عملا درآمد خاصی نداشته اند. از طرفی بزرگترین اقتصادهای جهان نیز همیشه حساب زیادی روی درآمد ناشی از صنعت گردشگری باز کرده بودند و این کشورها نیز از نظر صنعت گردشگری آسیب بسیار زیادی را بعد از شیوع ویروس کرونا متحمل شده اند. در واقع باید بگوییم که متاسفانه ویروس کرونا صنعت گردشگری را تعطیل کرده است و در این میان، یک سری از کشورها بیش از بقیه آسیب دیده اند.

 

ویروس کرونا چه تاثیری بر صنعت گردشگری گذاشته است؟

 

همان طور که می دانید بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان، کشورهای زیادی در قرنطینه به سر می برند و این روزها میلیون ها انسان در خانه هایشان گذران زندگی می کنند و این بدین معنی است که صنعت گردشگری معنای خودش را بعد از ویروس کرونا از دست داده است. بر اساس تحقیقی که در سال 2018 انجام شد، مشخص شد که صنعت گردشگری 8.8 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کرده است و این یعنی صنعت گردشگری 10.4 اقتصاد جهانی را هندل می کرده است. به عبارتی باید بگوییم که صنعت گردشگری 319 میلیون شغل را در سراسر جهان ایجاد کرده است که این روزها تقریبا همه این 319 میلیون شغل در معرض خطر جدی هستند. به هر حال مشخص است که وقتی کشورها مرزهایشان را بسته اند و مردم نیز در قرنطینه اند، هیچ کسی به سفر نمی رود و این به معنای سقوط واقعی صنعت گردشگری است. اما سوال این است که کدام کشورها به خاطر ویروس کرونا، بیشترین آسیب را از نظر درآمد گردشگری دیده اند؟

 

 

کدامیک از کشورها بیشتر به صنعت گردشگری وابسته اند؟

 

اگر به نمودارهای زیر نگاهی بیندازید، می بینید که هر کدام از 20 اقتصاد برتر جهان تا چه اندازه به درآمد ناشی از صنعت گردشگری وابسته هستند. مثلا می توانید این را ملاحظه کنید که کشور تایلند 22% درآمدش را مدیون صنعت گردشگری است و همین طور کشورهای دیگر مثل کشور فیلیپین 21%، کشور مکزیک 16.1%، کشور اسپانیا 14.9%، کشور ایتالیا 13% و  کشور ترکیه 11.6% به درآمد صنعت گردشگری تکیه کرده اند. همان طور که می بینید کشورهای تایلند و فیلپین بیشتر از کشورهای دیگر به صنعت گردشگری وابسته هستند و بیشتر روی درآمد ناشی از صنعت گردشگری حساب باز کرده اند. ذکر این نکته هم لازم است که کشورهای اسپانیا و ایتالیا که به نسبت دیگر کشورها بیشتر به صنعت گردشگری وابسته هستند، همان دو کشوری هستند که این روزها بیشتر با ویروس کرونا درگیر شده اند و این بدین معنی است که این کشورها آسیب خیلی زیادی را به خاطر ویروس کرونا متحمل شده اند. از آن طرف کشور کره جنوبی که جزء 20 اقتصاد برتر دنیا است و به نسبت 19 کشور دیگر کمتر به صنعت گردشگری وابسته است، بهتر هم توانسته با ویروس کرونا کنار بیاید.

 

 

درآمد کشورهای مختلف دنیا از صنعت گردشگری چقدر است؟

 

اگر به آمار و ارقام مربوط به درآمد صنعت گردشگری نگاه کنیم، می بینیم که بعضی از کشورهای دنیا درآمد بیشتر و بعضی از کشورها درآمد کمتری از صنعت گردشگری کسب می کنند. یعنی ممکن است که از نظر درصد درآمد گردشگری به کل درآمد، کشور آمریکا به نسبت به کشوری مثل تایلند کمتر به صنعت گردشگری وابسته باشد، اما از آن طرف از نظر دلاری درآمد بیشتری از صنعت گردشگری کسب کند. بگذارید دقیق تر به شما توضیح دهیم. اگر به نمودارهای زیر نگاه بیندازید، می بینید که آمریکا به نسبت دیگر کشورهای دنیا درآمد دلاری بیشتری را به خاطر شیوع ویروس کرونا از دست داده است. در واقع به خاطر اینکه آمریکا اقتصاد بزرگتری از کشوری مثل تایلند دارد، درصد درآمد گردشگری آن نسبت به درآمد کل آن کمتر شده است. اما این بدین معنا نیست که درآمد ناشی از صنعت گردشگری آمریکا کم است. بلکه این معنا را دارد که اقتصاد آمریکا خیلی بزرگ است و درآمدهای دیگری هم به جز صنعت گردشگری دارد. اما همان طور که در نمودار می بینید، آمریکا در سال 2018 بیش از 214 میلیارد دلار از صنعت گردشگری کسب کرده است و این مقدار از درآمد گردشگری هر کشور دیگری بیشتر است. با این حساب می توانیم بگوییم که اقتصاد گردشگری آمریکا بیش از هر کشور دیگری به خاطر ویروس کرونا آسیب دیده است. نکته ای که باید در این باره به آن توجه کنید، این است که توریستی بودن یک کشور تاثیر مستقیمی روی شیوع بیشتر ویروس کرونا در آن کشور داشته است و این حقیقتی است که دلیل آن کاملا مشخص است. در واقع وقتی یک کشور توریست های بیشتری از نقاط مختلف کره زمین داشته است، بیشتر هم در معرض مواجه شدن با ویروس کرونا بوده است و پای ویروس کرونا راحت تر به آن کشور باز شده است.

 

 

اقتصاد کدام کشورهای دنیا به خاطر ویروس کرونا و از بین رفتن صنعت گردشگری نابود شده است؟

 

همان طور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد، یک سری کشور جزیره ای در دنیا وجود دارد که کل اقتصادشان به صنتعت گردشگری و سواحل و اقامتگاه هایشان وابسته است. مثلا کشوری مثل ایسلند آسیب خیلی زیادی را به خاطر از بین رفتن صنعت گردشگری در دوران ویروس کرونا متحمل شده است. همین طور کشورهایی مثل مالدیو هم آسیب خیلی زیادی بعد از شیوع ویروس کرونا دیده اند و عملا جزء کشورهایی هستند که به خاطر ویروس کرونا تعطیل شده اند!

 

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران