۰۲۱۷۴۶۳۴
آیا با گرم شدن هوا ویروس کرونا از بین می رود؟

آیا با گرم شدن هوا ویروس کرونا از بین می رود؟

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

آیا با گرم شدن هوا ویروس کرونا از بین می رود؟

 

احتمالا شما هم شنیده اید که می گویند اگر هوا گرم شود، ویروس کرونا هم از بین می رود. اگر برایتان سوال پیش آمده که این گفته حقیقت دارد یا خیر، با ما همراه باشید. چراکه می خواهیم امروز به این سوال شما درباره ویروس کرونا پاسخ دهیم. کارشناسان این طور می گویند که نور خورشید و گرما باعث محدود شدن رشد و مدت زنده ماندن ویروس کرونا می شوند، اما حقیقتی که وجود دارد این است که رعایت بهداشت مناسب از تاثیر گرما بر ویروس کرونا بیشتر است!

حالا که تعداد مبتلایان ویروس کرونا در جهان به 120،000 نفر رسیده است و متاسفانه تعداد مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا نیز از مرز 4،300 نفر عبور کرده است، مردم جهان و البته کارشناسان و پزشکان نگران تر از قبل شده اند. در این میان یک سری از پزشکان و کارشناسان معتقدند که گرمای فصل بهار و تابستان به آن ها در کنترل شیوع ویروس کرونا کمک می کند.

جالب است که بدانید دکتر استفان بارال (Dr Stefan Baral) که یک کارشناس امراض مسری در دانشگاه جانز هاپکینز است، معتقد است که وقتی هوا رو به گرمی برود، انتظار یک کاهش طبیعی در سرعت شیوع ویروس کرونا را داریم. اما سوال اینجاست که آیا واقعا وقتی هوا گرم شود، ویروس کرونا به شکل تمام و کمال از بین می رود و یا ما باید منتظر داروی کرونا و واکسن کرونا باشیم؟

از طرفی دکتر جان نیکولز (Dr John Nicholls) که پروفسور پاتولوژی دانشگاه هنگ کنگ است، معتقد است که ویروس کرونا سه چیز را دوست ندارد و آن سه چیز نور خورشید، دمای بالا و رطوبت بالا است. او معتقد است که نور خورشید مانع رشد ویروس کرونا می شود و رشد او را در نیمه راه متوقف می کند. به خاطر همین هم هست که می گویند نور خورشید باعث از بین رفتن ویروس کرونا می شود. در واقع نور خورشید باعث می شود که مدت زنده ماندن این ویروس کمتر شود. اما حقیقت این است که نور خورشید باعث از بین رفتن کامل ویروس کرونا نمی شود.

با این گفته ها، ما ایرانیان امیدوار هستیم که وقتی نوروز 99 فرا برسد و هوای ایران رو به گرمی برود، شاهد کمتر شدن سرعت شیوع ویروس کرونا در ایران باشیم.

 

 

باورهای اشتباه درباره تاثیر گرم شدن هوا بر روی ویروس کرونا

 

تا اینجای کار، مشخص شد که واقعا گرمای هوا بر روی کاهش شیوع ویروس کرونا تاثیر دارد. اما در این میان مساله مهمی که وجود دارد، این است که کارشناسان معتقدند که در نهایت میزان این تاثیر بستگی به فاکتورهایی مثل بستر مراقبت های بهداشتی هر کشور و البته نحوه برخورد شهروندان هر کشور دارد. در واقع کارشناسان معتقدند که تا دمای 25 درجه سانتیگراد هم ویروس کرونا چند روزی دوام می آورد. این بدین معنی است که حتی با گرمای هوا هم ویروس کرونا زنده می ماند و تنها مدت زمان زنده ماندن آن کم می شود و در همان زمان کوتاه هم احتمالا مبتلا شدن بیماران به ویروس کرونا وجود دارد!

بر اساس این تحقیقی که در آلمان انجام شد، مشخص شد که ویروس کرونا در دمای 21 درجه سانتیگراد بر روی سطح تفلون، سرامیک یا فلز به مدت 5 روز زنده می ماند. از ظرفی این ویروس می تواند بر روی سطوح پلاستیکی در دمای بین 22 تا 25 درجه سانتیگراد تا 5 روز زنده باشد.

در این میان دکتر ادسل موریس سالوانا (Dr Edsel Maurice Salvana)، مدیر موسسه زیست شناسی مولکولی و بیوتکنولوژی دانشگاه فیلیپین، معتقد است که وجود ارتباط مستقیم بین گرمای هوا و کم شدن شیوع ویروس کرونا یک افسانه است! همین مساله باعث شده که مردم جهان بیشتر نگران شوند و امیدشان برای از بین رفتن ویروس کرونا در گرمای هوا نا امید شود! چراکه دکتر ادسل موریس سالوانا معتقد است که گرمای هوا باعث کمتر شدن عمر ویروس کرونا بر روی سطوح می شود. اما این مساله تاثیری بر راه های دیگر شیوع ویروس کرونا ندارد. یعنی در گرمای هوا، به همان سرعت قبلی می توان ویروس کرونا را از طریق سرفه یا عطسه یک شخص بیمار دریافت کرد و این بدین معنی است که متاسفانه بعد از گرمای هوا نیز شاهد شیوع ویروس کرونا خواهیم بود!

 

 

۲۵ اسفند ۱۳۹۸

نظرات کاربران