۰۲۱۷۴۶۳۴
راهنمای جامع تحصیل در ترکیه

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه

 

ترکیه مخصوصا در سال های اخیر بین جوانان ایرانی به یک کشور ایده آل برای تحصیل تبدیل شده است. این روزها بیش از سال های گذشته، افراد به دنبال تحقیق درباره روش های مهاجرت تحصیلی به ترکیه هستند و اتفاقا خیلی از دانشجویانی که این راه را می روند، از تصمیمشان اظهار رضایت می کنند. اگر شما هم می خواهید به جمعیت دانشجویان این کشور بپیوندید و شما هم دلتان می خواهد که راه و چاه تحصیل در ترکیه را یاد بگیرید ، با ما در زیما سفر همراه باشید.

 

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه ، زیما سفر

 

چرا تحصیل در ترکیه ؟

           

اول اجازه دهید که کمی از مزایای تحصیل در ترکیه با شما صحبت کنیم و علت های محبوبیت آن بین دانشجویان از جمله دانشجویان ایرانی را برایتان ذکر کنیم . به هر حال اگر این دلایلی که برایتان ذکر می کنیم برای شما هم مهم هستند، می توانید مطمئن باشید که شما هم بعد از مهاجرت تحصیلی به یک رضایت خاطر نسبی از تصمیمتان می رسید. اول اینکه ترکیه کشوری است که هم در آسیا و هم در اروپا قرار گرفته است و همین باعث شده که در عین شرقی بودن ، حال و هوای غربی هم داشته باشد. به جرئت می توان گفت که همین حال و هوای جالبی که ترکیه دارد ، یکی از اصلی ترین دلایل رضایت ایرانیان از مهاجرت تحصیلی به ترکیه است. نکته دیگر اینکه این کشور به کشورمان نزدیک است و شما هر وقت اراده کنید، می توانید با یک بلیط هواپیما ارزان به کشورتان برگردید و با خانواده دیدارتان را تازه کنید. از این ها گذشته ، ترکیه آب و هوای خوبی هم دارد ، غذاهایش با ذائقه ما جور در می آید و از همه این ها مهمتر اینکه هزینه تحصیل در ترکیه به نسبت دیگر کشورهای اروپایی فوق العاده مناسب تر و کمتر است.

 

چرا تحصیل در ترکیه ، زیما سفر

 

بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل :

 

خوب است این را بدانید که بهترین دانشگاه های ترکیه در دو شهر اصلی این کشور یعنی استانبول و آنکارا واقع شده اند. پس اگر شما هم رویای تحصیل در بهترین دانشگاه ها را دارید ، بهتر است که سعیتان را برای پذیرش گرفتن از دانشگاه های یکی از این دو شهر به کار بگیرید. نکته جالب دیگر اینکه درصد عمده ای از دانشجویان خارجی برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد در رشته هایی مثل معماری ، علوم کامپیوتر و روابط بین الملل به ترکیه مهاجرت می کنند. پس اگر شما هم قصد خواندن چنین رشته هایی را دارید ، باید به شما بگوییم که این کشور می تواند گزینه مناسبی برای تحصیل شما باشد. این را هم بگوییم که بیشتر دانشجویان خارجی ترکیه اهل هند ، پاکستان و نیجریه هستند و در میان آن ها دانشجویان زیادی هم وجود دارند که از کشورهای آمریکا ، مصر، مالزی ، اندونزی و کشورهای مختلف خاورمیانه از جمله ایران راهی ترکیه شده اند.

 

بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل ، زیما سفر

 

درباره دانشگاه های ترکیه :

 

یکی از مواردی که شما باید قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه بدانید ، این است که در این کشور بیش از 200 دانشگاه وجود دارد که بیشترشان دولتی هستند و در طول 50 سال اخیر تاسیس شده اند . لازم به ذکر است که سیستم دانشگاهی ترکیه در دنیا رتبه 43 را به خودش اختصاص داده است و این یعنی ترکیه چهل و سومین کشور برتر دنیا برای تحصیل محسوب می شود.

 

درباره دانشگاه های ترکیه ، زیما سفر

 

درباره بیزینس اسکول های ترکیه :

 

در سال های اخیر تحصیل در بیزینس اسکول های ترکیه نیز بسیار بین دانشجویان خارجی باب شده است. همان طور که می دانید بیزینس اسکول ها نوعی مدرسه مدیریت کسب و کار هستند و در آن ها رشته هایی حول محور مارکتینگ و ارتقای کسب و کارها آموزش داده می شود. گفتنی است که بیشتر بیزینس اسکول های ترکیه در شهر استانبول قرار گرفته اند که اتفاقا رتبه خوبی هم در بین بیزینس اسکول های اروپا و آسیا دارند. این را هم بگوییم که در دانشگاه بیکرنت آنکارا نیز یک دانشکده بیزینس وجود دارد که امکان تحصیل در آن ها برای دانشجویان خارجی وجود دارد.

 

درباره بیزینس اسکول های ترکیه ، زیما سفر

 

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی :

 

اگر شما هم از هر نظر به تحصیل در ترکیه علاقه دارید و تنها نگرانیتان بلد نبودن زبان ترکیه ای است ، باید به شما این خبر خوب را بدهیم که در بعضی از دانشگاه های ترکیه از جمله دانشگاه بسفروس استانبول ، دانشگاه صنعتی استانبول و دانشگاه صنعتی خاورمیانه دروس به زبان انگلیسی تدریس می شوند. البته این را هم بگوییم که شما برای تحصیل در این دانشگاه ها نیاز به مدرک زبان مثل آیلتس و تافل دارید.

 

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی ، زیما سفر

 

شهریه دانشگاه های ترکیه :

 

همان طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم ، ترکیه کشور به نسبت ارزانی برای تحصیل محسوب می شود و علی الخصوص اگر شما بخواهید در دانشگاه های دولتی این کشور تحصیل کنید ، هزینه شهریه برایتان مناسب تر تمام می شود. در واقع این مطلب با توجه به مقایسه هزینه تحصیل در ترکیه با دیگر کشورهای اروپایی ذکر شده و باید بگوییم که ممکن است تحصیل در ترکیه برای شما خیلی هم ارزان به نظر نرسد. البته مشخص است که شما به عنوان یک دانشجوی خارجی باید در این دانشگاه ها شهریه بیشتری از یک دانشجوی بومی ترکیه پرداخت کنید. لازم به ذکر است که شما به عنوان یک دانشجوی خارجی باید انتظار این را داشته باشید که برای دوره کارشناسی بین 215 تا 1350 یورو را بسته به رشته و دانشگاهی که انتخاب می کنید ، برای هر ترم پرداخت کنید. در ضمن اگر بخواهید در مقاطع بالاتر در رشته های پزشکی یا رشته های حوزه بیزینس و تجارت تحصیل کنید ، باید انتظار این را داشته باشید که هزینه تحصیل برای شما برای هر ترم بین 270 تا 800 یورو تمام شود. البته این به شرطی است که در یکی از مراکز آموزشی دولتی ترکیه تحصیل کنید . در واقع اگر بخواهید به مراکز آموزشی خصوصی ترکیه بروید ، این شهریه بین 4450 تا 17800 یورو برایتان تمام می شود و تحصیل در ترکیه برایتان گران تر می شود. این را هم بگوییم که اگر شما بخواهید دروس خود را به زبان انگلیسی یاد بگیرید ، به احتمال زیاد شهریه ها برایتان کمی بیشتر خواهد شد.

 

شهریه دانشگاه های ترکیه ، زیما سفر

 

گرفتن بورسیه تحصیلی ترکیه :

 

خوشبختانه باید بگوییم که دولت ترکیه یک سری از دانشجویان خارجی را به صورت محدود بورسیه می کند تا هزینه تحصیل برایشان رایگان شود . در واقع کسانی که بورسیه تحصیلی ترکیه را دریافت می کنند ، هر ماه یک هزینه ای را از دولت ترکیه دریافت می کنند و شهریه تحصیل شان ، بلیط هواپیما رفت و برگشت و همین طور اقامت شان در ترکیه و البته بیمه سلامتی شان رایگان می شود. گفتنی است که این هزینه ای که دانشجویان بورسیه شده ترکیه دریافت می کنند ، برای دانشجویان کارشناسی ماهانه 110 یورو ، برای دانشجویان کارشناسی ارشد ماهانه 150 یورو و برای دانشجویان دکتری ماهانه 220 یورو است.

 

گرفتن بورسیه تحصیلی ترکیه ، زیما سفر

 

هزینه زندگی در ترکیه :

 

در مورد هزینه های زندگی در ترکیه باید این را به شما بگوییم که اصولا کرایه خانه ها در ترکیه به نسبت مناسب است و هزینه خورد و خوراک نیز در آن مناسب است. لازم به ذکر است که دانشجویان برای زندگی در شهری مثل استانبول به 240 تا 350 یورو در ماه نیاز دارند و جدای از این مبلغ ، باید شهریه دانشگاه را هم پرداخت کنند.

 

هزینه زندگی در ترکیه ، زیما سفر

 

کارآموزی در کشور ترکیه :

 

خوب است این را هم بدانید که در بیشتر دانشگاه های ترکیه یک دوره کارآموزی برای دانشویان در نظر گرفته می شود و در طی آن دانشجویان خارجی در کمپانی های مختلف این کشور مشغول به طی کردن دوره کارآموزی می شوند. گفتنی است که در طی این دوره کارآموزی ، خیلی از دانشجویان با روابطی که به دست می آورند ، یک شغل برای آینده خود نیز پیدا می کنند و خیلی ها تصمیم می گیرند که در ترکیه بعد از تمام شدن تحصیلشان ماندگار شوند.

 

کارآموزی در کشور ترکیه ، زیما سفر

 

کار در ترکیه در حین تحصیل :

 

نکته دیگری که باید به شما بگوییم ، این است که دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه می توانند برای گرفتن مجوز کار در ترکیه اقدام کنند و در حین تحصیل مشغول کار شوند. در ضمن معمولا بیشتر دانشجویان خارجی در ترکیه می توانند بعد از فارغ التحصیلی برای مجوز کار یک ساله در ترکیه اقدام کنند و یک سال بیشتر در این کشور بمانند تا یک کار برای خودشان دست و پا کنند.

 

کار در ترکیه در حین تحصیل ، زیما سفر

 

گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه :

 

شما برای اینکه ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنید ، اول از همه باید از یک دانشگاه در ترکیه پذیرش بگیرید و یا برای گرفتن پذیرش برای شرکت در یک دوره زبان معتبر پذیرش بگیرید و بعد از سفارت ترکیه در تهران برای گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید . لازم به ذکر است که هر ویزای تحصیلی معمولا برای یک سال معتبر است و نیاز به تمدید دارد . البته این را هم بگوییم که ترکیه 7 ویزای تحصیلی مختلف را برای دانشجویان خارجی صادر می کند و اینکه کدام نوع از آن به شما تعلق بگیرد ، بستگی به این دارد که بخواهید در چه رشته ای و در چه شهری در این کشور تحصیل کنید . امیدواریم که سوالی از بابت تحصیل در ترکیه در ذهنتان نمانده باشد و این مطلب به چراغی برای روشن شدن راهتان برای اقدام برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه تبدیل شود.

 

گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه ، زیما سفر

۱۳ دی ۱۳۹۹

نظرات کاربران

  • pouya zanjab zade

    29 بهمن 1399 - 18:51

    پاسخ

    بسیار سپاسگزارم که شما عزیزان

    به صورت خیلی مستمر و پیگیر

    در این امر به مردم یاری می رسانید.

    من که خیلی راضی هستم

    شما خیلی کارتان عالی هست.