۰۲۱۷۴۶۳۴
غارهای اسرار آمیز آجانتا هند

غارهای اسرار آمیز آجانتا هند

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

غارهایی که ۲ قرن پیش از میلاد ساخته شده اند و درونشان پر است از نقاشی ها و دست نوشته هایی از بودا .تعداد این غار ها به ۳۰ عدد می رسد که هرکدام ویژگی هایی دارند. در تاریخ غرق می شویم و بین غار ها به دنبال زیبایی ها خواهیم گشت. داستان هایی از گذشته می شنویم و متعجب خواهیم شد. حس کنجکاوی همه ی ما  به سمت آجانتا  جذب می شود و از رسیدن به جواب های سوال هایمان لذت می بریم. غارها را به دنبال افسانه ها و خاطرات گذشته می گردیم. با زیما سفر همراه باشید تا با هم گشتی در تاریخ بزنیم.

غارهای اسرار آمیز آجانتا هند ، زیما سفر

کمی با غارها در هند آشنا شویم

این غارها در نزدیکی شهر جالگائون واقع شده اند . هنگامی که از شهر خارج می شوید و به سمت غرب حرکت می کنید بعد از طی مسافتی نه چندان طولانی به یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه ی تاریخی کشور هندوستان می رسید . با ورود به این غار ها حس می کنید که بودا کنارتان ایستاده است و با انبوهی از نقاشی ها و مجسمه های مربوط به بودا برخورد می کنید که در نهایت زیبایی و با هنری غنی ساخته شده اند. این غارها توسط جنگلی انبوه پنهان شده بودند و بعد از کشف غارها جنگل نابود شد و امروزه دیگر پنهان نیستند. این غارهای حیرت آور در ۵۹ کیلومتری ایستگاه راه آهن جالگون قرار گرفته اند. شکل قرار گیری این غار ها U شکل است و در کنار رودخانه ی واقور سال هاست که جای خشک کرده اند. داستان کشف غار های آجانتا بسیار جالب است . در سال ۱۸۱۹ میلادی یک مامور انگلیسی به همراه همراهانش به ضیافت شکار آمده بود و بطور اتفاقی با این غارها برخورد کردند. ابتدا در ظاهر این گونه تصور شد که این غار ها متعلق به بودایی هاست و از این جا به عنوان مدرسه ی راهب ها استفاده می شده و این حدس کاملا درست بود. ۱ تا ۳۰ غار وجود دارد که تا به امروز فقط ۲۸ عدد از آن ها کاوش شده است . برخی بزرگ هستند  برخی در حد یک آرامگاه کوچک که در آرامشی عمیق میزبان بازدید کنندگان هستند ، آرامشی زیبا و ساکت . برخی از در های ورودی توسط آبشارهای فصلی پنهان بودند و با کم شدن میزان آب آبشار در ها نمایان می شدند. بعد از این کشف ، محققان به سمت غار ها هجوم آوردند و هر روز کشف های تازه ای می کردند. هر غار پر است از نقاشی های زیبایی که متعلق به زمان های مختلف است. هرکدام ویژگی های خاص خودشان را دارند و هنر را به زیبایی هرچه تمام تر نشان می دهند. وقایع تاریخی، آموزه های دینی، زندگی بودا و راهبان از موضوع های نقاشی ها است. از رنگ های زیادی استفاده شده، رنگ هایی طبیعی و مصنوعی که هنوز بسیاری از آن ها سالم هستند. در هر غار مجسمه هایی وجود دارد که تعدادشان زیاد نیست ولی بسیار استادانه ساخته شده اند. این را باید گفت که از لحاظ فرهنگی و هنری این غار ها با دیگر غار های تاریخی کشور هندوستان در برخی موارد مشترک هستند. 

غارهای اسرار آمیز آجانتا هند ، زیما سفر

تاریخ از غارهای آجانتا می گوید

همانند دیگر سازه های بودایی این غار ها نیز به منظور تحصیل و آموختن ساخته شده بودند و به همین دلیل در مکانی آرام و به دور از جامعه ی بشری درون یک جنگل واقع شده اند. کسانی که دوره های آموزشی را می گذراندند و به درجات بالا می رسیدند و به دیگر کشور ها سفر می کردند و آموزه های خود را به گوش دیگر مردمان می رساندند. در کتیبه های یافت شده آمده که بیشتر دانش آموختگان در طی جشن و فصل مونسون به این غار ها برمی گشته اند و یک جا جمع می شده اند. محققان می گویند ساخت این غارها بصورت کامل طی یک قرن به طول انجامیده و در حین ساخت از آن استفاده می شده است. این مکان باستانی و غار هایش طی دو دوره ساخته شدند. دوره ی اول ، ساتاواهانا و دوره ی دوم ، واکاتاکا. غار های ۹ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۳ و ۱۵ در دوره ی اول ساخته شدند. در این دوره بسیاری از نقاشی ها کشیده شدند و مجسمه ها را به داخل غار ها آوردند. در این زمان به استناد تاریخ امپراطوری ساتاواهانا در قدرت بوده است و تا آخر دوره ی اول حکومت می کرده. در این زمان در نقاشی ها از قدرت های ماورا الطبیعی توضیح داده شده و این یعنی هر دوره ویژگی های خودش را داشته. دوره ی دوم یا واکاتاکا مربوط به ۵ می شود و غار های ۱ تا ۸ و ۱۱ ، و ۱۴ تا ۲۹ در این دوره ساخته شده اند . مطالعات نشان می دهد که این غار ها در دوره ی کوتاهی این مکان متروک شده و دوباره بعد از مدتی از آن استفاده شده است. بعد از گذشت مدت زمان طولانی بار دیگر رها شده تا زمانی که در سال ۱۸۱۹ دوباره سر از جنگلی انبوه بیرون اورد و خود را نمایان کرد. بعد از کشف دوباره تا به امروز چند صد سال گذشته و هنوز تحقیقات بر روی این مکان باستانی ادامه دارد. اگر دوست دارید این غارها را از نزدیک ببینید تور هند را برای نزدیک ترین تعطیلاتتان رزرو کنید.

غارهای اسرار آمیز آجانتا هند ، زیما سفر

۰۹ آبان ۱۳۹۶

نظرات کاربران