۰۲۱۷۴۶۳۴
6 نکته ضروری خوابیدن در هواپیما در حین پروازهای طولانی. چطور در هواپیما بخوابیم؟

6 نکته ضروری خوابیدن در هواپیما در حین پروازهای طولانی. چطور در هواپیما بخوابیم؟

امتیار دهید:

۴.۸ از ۱۵۰۰ امتیاز

چطور در هواپیما بخوابیم؟ خوابیدن در یک پرواز یا سفر طولانی با هواپیما می‌تواند کار دشواری باشد. هیچ‌چیز بدتر از احساس خستگی در هنگام رسیدن به مقصد نیست. کمبود خواب همچنین می‌تواند علائم جت لگ را تشدید کند. در این مقاله قصد داریم درباره خوابیدن در هواپیما در حین پروازهای طولانی صحبت کنیم. در ادامه با مرور نکات مهم، با زیما سفر همراه باشید.

خوابیدن در هواپیما ، زیما سفر

خوابیدن در هواپیما

ابتدا دقت داشته باشید که شما تنها کسی نیستید که با خوابیدن در هواپیما مشکل‌دارید. جای پای ناکافی در پروازهای اکونومی، حرکت مسافران دیگر، گریه کودکان و سروصدای فیلم‌ها و بازی مسافران دیگر هرکدام به‌تنهایی برای برهم زدن خواب در هواپیما کافی است. مزاحمت‌های این‌چنینی در طول پرواز شاید باعث شود، شما اصلاً نتوانید بخوابید و هنگام رسیدن به مقصد آشفته و کلافه باشید. ازاین‌رو، در ادامه نکاتی برای خوابیدن راحت در هواپیما را برای شما آماده کرده‌ایم.


1-انتخاب صندلی مناسب

انتخاب صندلی مناسب در هواپیما، یکی از مهم‌ترین عوامل راحت خوابیدن در هواپیما است. ازاین‌رو صندلی خود در هواپیما را با دقت انتخاب کنید. راحت‌ترین موردی که امکان انتخاب آن برای شما فراهم است را انتخاب کنید. اگر امکان خرید بلیط بیزنس یا فرست کلاس خارج از بودجه شما است، به فکر پرداخت هزینه فضای اضافی پا در پرواز باشید، به‌خصوص اگر قد شما بلندتر از حد متوسط است.

از انتخاب ردیف عقب هواپیما که صندلی‌ها قابلیت تنظیم به جلو و عقب ندارند، خودداری کنید. در هواپیما معمولاً ردیف‌های میانی اغلب آرام‌ترین موقعیت را دارند. برای خوابیدن در هواپیما، صندلی‌های کنار پنجره را انتخاب کنید تا از راهرو و رفت‌وآمد مسافران دیگر در امان باشید. با نشستن در کنار پنجره، تعیین میزان روشنایی پنجره در کنترل شما است و دیگر نگران تابیدن آفتاب به چشمانتان نخواهید بود.

انتخاب صندلی مناسب ، زیما سفر

2-لباس راحت

تا حد امکان در پروازهای طولانی لباس راحت بپوشید. کمربندهای سفت‌وسخت و لباس‌های تنگ می‌تواند مانع خوابیدن شما در هواپیما بشود. لباس‌های مناسب را در الیاف طبیعی بپوشید که به بدن شما اجازه می‌دهد نفس بکشد و گرما آزاد کند. کفش راحت بپوشید یا اگر می‌توانید کفش‌های خود را دربیاورید؛ زیرا درآوردن کفش‌ها باعث حرکت جریان خون در پاها می‌شود. همچنین پاهای خود را گرم نگه‌دارید زیرا بر طبق تحقیقات علمی گرم شدن پا باعث گشادشدن رگ‌های خونی می‌شود و به مغز علامت می‌دهد که می‌تواند گرما را مجدداً در بدن توزیع کند و برای استراحت آماده شود.

لباس راحت ، زیما سفر

3-همراه داشتن تجهیزات لازم برای خواب

همراه داشتن برخی وسایل در چمدان دستی به شما کمک می‌کند تا شرایط مناسبی را برای خوابیدن ایجاد کنید. اگرچه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی هنگام سوارشدن به شما چشم‌بند رایگان می‌دهند اما به‌طورکلی بهتر است خودتان یک چشم‌بند همراه خود داشته باشید. همچنین استفاده از گوشی‌های سیلیکونی روشی خوبی برای حذف سروصدای اطراف و راحت خوابیدن در هواپیما است.

بالش گردنی نیز یکی از مواردی است که به راحت خوابیدن در هواپیما به شما کمک خواهد کرد؛ زیرا هنگام خواب عمیق، عضلات بدن بیشتر و بیشتر شل می‌شوند؛ بنابراین، در حالت نشسته، خواب عمیق دشوارتر است زیرا عضلات گردن برای حمایت از سر ما باید به کار خود ادامه دهند. از بالش مسافرتی کلاسیک U شکل استفاده کنید. متخصصان پیشنهاد می‌دهند بالش را به شیوه برعکس استفاده کنید یعنی بهتر است که پشت بالش در جلوی گردن شما قرار بگیرد. این کار باعث می‌شود که سر شما هنگام خواب پایین نیافتد. اگر برای گرم نگه‌داشتن خود از پتو استفاده می‌کنید، کمربند ایمنی خود را روی پتو ببندید تا در صورت روشن شدن چراغ کمربند ایمنی توسط خدمه کابین از خواب بیدار نشوید.

همراه داشتن تجهیزات لازم برای خواب ، زیما سفر

4-برای جلوگیری از بیدار شدن دیگران را در جیران قرار دهید.

همان‌طور که در جای خود نشسته‌اید، به فرد کناری دستی خود بگویید که قصد خوابیدن را دارید تا شما را صدا نکند. در هواپیما به مهمانداران اطلاع دهید که نیازی نیست برای صرف غذا یا نوشیدنی شما را از خواب بیدار کنند.

برای جلوگیری از بیدار شدن دیگران را در جیران قرار دهید ، زیما سفر

5-زنگ هشدار تنظیم کنید

ساعت خود را برای یک ساعت پیش از فرود تنظیم کنید. در این زمان می‌توانید وسایل خود را جمع کنید، کفش‌هایتان را بپوشید و بدون استرس منتظر رسیدن باشید. احساس و آمادگی برای آنچه در پیش است به شما کمک می‌کند بدون نگرانی ازآنچه در هنگام رسیدن به مقصد اتفاق خواهد افتاد، آرام باشید و کمی بخوابید.

زنگ هشدار تنظیم کنید ، زیما سفر

6-نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های خود را با دقت انتخاب کنید.

 پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی که مانع خواب خوب می‌شوند و وعده‌های غذایی منظم می‌تواند به شما برای خوابیدن در هواپیما کمک کند. قبل یا در طول پرواز کافئین مصرف نکنید زیرا کافئین محرک است و خواب را مهار می‌کند. توجه داشته باشید که بیرون رفتن کافئین از بدن ممکن است 6 ساعت طول بکشد. آب بنوشید تا هیدراته نشوید اما نه به‌اندازه‌ای که مرتب به دستشویی احتیاج پیدا کنید. سعی کنید در زمان‌های منظم غذا بخورید، زیرا ساعت داخلی بدن بر هضم غذا تأثیر می‌گذارد. خوابیدن بعد از یک وعده غذایی سنگین یا هنگام گرسنه بودن ممکن است دشوار باشد.

نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های خود را با دقت انتخاب کنید ، زیما سفر

راهنمای استفاده از قرص‌های خواب‌آور برای خوابیدن در هواپیما

بسیاری از مسافران برای کمک به خوابیدن در هواپیما از داروهای خواب‌آور و بدون نسخه استفاده می‌کنند؛ اما دقت داشته باشید، مصرف خواب‌آورها، خطر ترومبوز ورید عمقی و لخته شدن خون را افزایش می‌دهند. ازآنجایی‌که خطر خوابیدن طولانی در وضعیت نشسته بالاست، از خوردن داروهای خواب‌آور اکیداً خودداری کنید.

مکمل‌هایی مانند ملاتونین نیز باید با مشورت پزشک و تنها برای مسافرینی که پروازهای طولانی و عبور از چندین منطقه‌های جغرافیایی را دارند استفاده شود. درنهایت اینکه بنا بر نظر متخصصین و دانشمندان، ازآنجایی‌که خوردن قرص‌های خواب‌آور باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی در وضعیت ثابتی بدون حرکت باقی بماند، خطر لختگی خون و حرکت لخته به سمت قلب افزایش می‌یابد و می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.

راهنمای استفاده از قرص‌های خواب‌آور برای خوابیدن در هواپیما ، زیما سفر

سخن پایانی

باوجود آنچه در این مقاله به آن اشاره شد، اگر نمی‌توانید در هواپیما بخوابید اصلاً استرس نداشته باشید. اگرچه مسافرت می‌تواند برای بسیاری از افراد یک روند استرس‌زا باشد اما به یاد داشته باشید که مشکل خوابیدن در هواپیما فقط یک مشکل کوتاه‌مدت است. هنگامی‌که به مقصد رسیدید می‌توانید بخوابید و این موضوع تأثیری در کل سفر شما نخواهد داشت. خود را با مسافران دیگری که به نظر می‌رسد آرام خوابیده‌اند مقایسه نکنید، احتمال دارد، آن‌ها آن‌قدر که شما فکر می‌کنید، عمیق نخوابیده باشند.

نگرانی بابت جت لگ نداشته باشید. حتی اگر به‌اندازه کافی در هواپیما خوابیده باشید بازهم، به دلیل سازگاری بدن با تغییرات مناطق زمانی و بر هم خوردن ریتم شبانه‌روزی ممکن است تحت تأثیر جت لگ قرار بگیرید.

سخن پایانی ، زیما سفر

۲۲ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران

  • ساریژ بهمن

    05 مرداد 1401 - 13:18

    پاسخ

    خیلی جالبه

    سمیرا

    25 آذر 1399 - 22:45

    پاسخ

    چه جالب بود مرسی از اینکه اینا رو برای مسافراتون اطلاع رسانی میکنید